Refila tenora, refila!
Enguany,
us voldria parlar, des de la perspectiva d’un profà, com em sedueix la tenora.
El seu so i la forma con refila m’han commogut sempre. Suposo que tot deriva
del tipus d’instrument i del paper protagonista que té dins de la cobla. Que si
el vent, que si la fusta de ginjoler, que si qui sap què. No ho sé. M’agrada el
seu so fort i dominant, la seva funció rítmica que marca la melodia i trena
notes amb força.
El
que més sorprèn a un neòfit com jo és l’emissió del so, el qual pot anar de
suau a molt potent. La tenora no ha estat sempre a la cobla. Va ser incorporada,
segons la tradició, pel mestre Pep Ventura l’any 1840. Després del mestre
Ventura, a la tenora li mancava un virtuós que la consagrés i, encara que han
estat molts els músics que han gaudit d’aquest honor, en destacaré un dels
principals, Ricard Viladesau, mestre i príncep de la tenora –definit així per
Pau Casals-, a més de compositor infatigable de sardanes i havaneres. Va
excel·lir en tot tipus de sardanes i música de cobla.
La
tenora és l’instrument més valorat de la cobla; és el solista per excel·lència.
Avui no ens podem imaginar una sardana sense tenora. Un esment especial per la
conjunció entre sonora i tible quan ambdós instruments dialoguen (musicalment)
entre si. El tible té un so més penetrant i estrident que la tenora i es
conjunten admirablement. El proper aplec parlaré del flabiol, un altre dels
instruments de la cobla que refila i ens dóna notes gratificants per l’oïda.
Al
costat del tible, fiscorn i flabiol, la tenora sobresurt per la seva melodia i
protagonitza les sardanes obligades, de composició espectacular i de difícil
interpretació, on es llueixen l’instrument i el solista. Sa Roncadora (1960) era la sardana obligada composada per Viladesau
i de molt difícil interpretació. En ple clor de la Costa Brava, als
penya-segats d’Aigua Xelida, una escletxa a la muntanya fa sonar l’aigua i ens
porta el nom agrest i tronant de Sa
Roncadora, aquell que va inspirar Viladesau per compondre la seva sardana.
La
sardana “La dansa de l’amor”, lletra de Joan Plana i música de Josep Voltas,
conclou amb aquestes paraules exultants: “Refila tenora, refila amb afany, que
com més refiles l’amor és més gran”. És el moment que es desfà la rotllana, les
mans se separen i es fa una pausa.
Benvinguts
sigueu al 38è Aplec de la Sardana de Cerdanyola.
Miquel
Sánchez
Historiador
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada